دانستنیهای مهم

زگهواره تا گور دانش بجوی

دانستنیهای مهم

زگهواره تا گور دانش بجوی

تاریخچه فال تاروت

تاریخچه فال تاروت


 

دراسطوره ها و افسانه های باستانی درمورد خاستگاه و تاریخچه پیدایش تاروت، روایات متعدد و مبهمی وجود دارد بطوریکه خاستگاه و تاریخ پیدایش و نام اصلی تاروت،مشخص نیست.در این نوشته، برخی تئوری های مربوط به تاریخچه پیدایش تاروت را برایتان توضیح می دهیم.


اولین خاستگاه برخی از انواع کارت های بازی ، در چین و هند و شمال آفریقا و ایتالیا، عنوان می شود اما مدرک محکمی وجود ندارد که آنها را با کارت های تاروت مرتبط بدانیم.

براساس برخی شواهد باستان شناسی،مبدا ظهور این کلام شگفت انگیز را به معابد مصر باستان نسبت می دهند.که درآنجا،تاروت در مراسم آیینی معابد نقش داشته است.برخی نیز معتقدند واژه تاروت از اسم "توت"الهه جادوی مصر باستان مشتق شده است.  

این یادگار مصر باستان، یکی از اسرارعلوم غریبه می باشد که بطور معجزه آسایی پس از سوزانده شدن کتابخانه های مصر توسط دشمنان،از بلایا مصون مانده و طی قرن ها ،دست به دست به نسل های بعد رسیده است.

ودر برخی نوشته ها آن را علاوه بر مصربه ایتالیا نیز نسبت می دهند. و تاریخ های مختلفی در مورد پیدایش تاروت وجود دارد که معمولا در نوشته های تاروت به قرن دوازدهم میلادی اشاره می شود.

برخی محققین، تاروت را باعرفان عهد عتیق وآیین کابالاه مرتبط دانسته و آنرا بعنوان کلید آیین کابالاه و عهد عتیق می دانند.

برخی معتقدند واژه تاروت از کلمه"تورا"که درزبان عبری به معنی قانون می باشد گرفته شده است.

همچنین، شکل گیری و نظم کارت های تاروت را بر مبنای نمادهای آیین کابالاه می دانند.یعنی چهار خال تاروت صغیر را برمبنای چهار حرف " ی ه و ه " که از کلمه مقدس عبری می باشند دانسته و همچنین آنرا با چهار عنصر اصلی جهان هستی یعنی آب، باد، آتش، خاک نیز در ارتباط می دانند.

 

همچنین ٢٢ کارت تاروت کبیر را با نشانه های هیروگلیف مرتبط دانسته وآنرا بر مبنای ٢٢ حروف الفبای عبری و ٢٢ جاده درخت کابالیستی آیین کابالاه،می دانند.

برخی نیز می گویند بااینکه ریشه آیین کابالاه از اسپانیاست اما آنجا هیچ سابقه ای از تاروت دیده نمی شود.

 

 

 

 

براساس برخی نظریات،می توان مبنای ترسیم نمودار سیر تکاملی انسان در کارت های کبیر تاروت را با فلسفه بودا مرتبط دانست.

 تصاویر تاروت کبیر از اولین کارت تا کارت٢٢  به ترتیب ، نشان دهنده ارتقای تدریجی انسان از مرحله نادانی به مرحله داناییست و همچنین نشان می دهد که انسان می بایست در مسیر تکامل خویش ، فراز و نشیب ها ، تحولات مختلف و تلخی و شیرینی ها را سپری نماید.

یعنی می توان سیر تکاملی نمایش داده شده در تاروت کبیر را با نمودار تحول یک راهب از مرحله بی تجربگی و نادانی به مرتبه بصیرت و دانایی ،که با تجربه سختیها و آسانی هایی نیز همراه است ، مرتبط دانست.  

اما با تمام این روایات، تاکنون هیچ  مدرک روشنی در مورد زمان و مکان پیدایش تاروت ،و نیز نام اصلی تاروت، وجود ندارد.تلفظ کلمه تاروت اززبان فرانسه می باشد و در زبان های دیگر به نام های تاروکو-تاروچی-تاروک-تارو نیز تلفظ می نمایند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد