دانستنیهای مهم

زگهواره تا گور دانش بجوی

دانستنیهای مهم

زگهواره تا گور دانش بجوی

دریافت آخرین مطالب یک سایت بطور هوشمند ۲

دریافت آخرین مطالب یک سایت بطور هوشمند ۲

(راهنمای RSS)


مقدمه:

مجموعه نرم‌افزاری یکتا با هدف کاهش بار ترافیکی پایگاه‌های اینترنتی استفاده‌کنندگان از این نرم‌افزار و افزایش سرعت اطلاع‌رسانی، و همگام با بسیاری از پایگاه‌های اینترنتی علمی-خبری معتبر دنیا، امکان تولید خودکار RSS از بسیاری از بخش‌های خود (آخرین مطالب پایگاه اصلی و زیربخش ها) را فراهم کرده است.



RSS چیست؟

RSS امکانی مبتنی بر XML است که برای اولین بار در سال 1999 توسط شرکت Netscape مورد استفاده قرار گرفت. توجیه انگاره استفاده از RSS در این شرکت بسیار ساده بود: به جای اینکه کاربران پایگاه هر روز به آن سر بزنند و بخش‌های مختلف پایگاه را برای یافتن خبر جدید ورق بزنند، آخرین اخبار پایگاه به صورت متنی ساده در دسترس آنها قرار گیرد. در این صورت آنها حتی می‌توانند بدون مراجعه به پایگاه و با اجرای اسکریپتی ساده آخرین اخبار پایگاه را روی کامپیوتر خود یا در داخل پایگاهی دیگر مطالعه کنند. این امر جدا از اینکه باعث کاهش بار ترافیکی سرور می‌شد، سرعت کاربران را در یافتن اطلاعات و اخبار جدید پایگاه افزایش می‌داد.

 

RSS مخفف عبارت RDF Site Summary یا طبق برخی مراجع و نظرات Rich Site Summary یا Really Simple Syndication است.


تولید RSS

کار تولید RSS می‌تواند توسط طراح پایگاه خبری منبع یا واسط انجام شود. در حال حاضر انجام این کار به صورت خودکار توسط برنامه یکتا انجام می‌شود و تنها کاری که مدیران پایگاه باید انجام دهند، فعال کردن این امکان از بخش "منوی مدیریت > ابزارهای عمومی > تنظیمات RSS " است. برنامه با استفاده از زبان برنامه‌نویسی PHP فایل‌های آخرین مطالب را در نشانی‌های مشخص و به صورت xml تولید می‌کند. کافی است نشانی فایل‌ها یا به بیان بهتر اسکریپت‌های سازنده RSS را در اختیار کاربران خود قرار دهید تا آنها بتوانند از آخرین تغییرات پایگاه شما با خبر شوند. البته استفاده از دکمه‌های تصویری RSS در صفحات پایگاه می‌تواند کاربران را در یافتن سریع نشانی RSS مورد نظر یاری دهد.


استفاده از RSS

 

الف - استفاده‌کنندگان عادی می‌توانند از نرم‌افزارهای ویژه‌ای که به همین منظور تهیه شده‌اند استفاده کنند. این نرم‌افزارها که می‌توانند به راحتی بر روی رایانه نصب شوند به خبرخوان RSS reader یا خبرجمع‌کن News Aggregator معروفند. برای مشاهده فهرستی از معروفترین نرم‌افزارهای خبرخوان می‌توانید به نشانی زیر مراجعه کنید:


http://www.rss-specifications.com/rss-software.htm



Active Web Reader از جمله نرم‌افزارهای رایگان خبرخوان با قابلیت‌های جالبی است که می‌توانید برای دریافت و به روز‌رسانی خودکار آخرین اخبار پایگاه‌های مختلف از آن استفاده کنید.


ب - طراحان پایگاه‌های اینترنتی و برنامه‌نویسان می‌توانند با نوشتن کدهای لازم برای تفسیر و نمایش اطلاعات در پایگاه خود، از این امکان بهره ببرند. البته امروزه تقریبا برای هر نوع زبان برنامه‌نویسی کدهای آماده در دسترس است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد